How I'm So Grateful Born As A Muslim.

Sunday, 11 December 2011

al-Qalbu. Hati.

Bismillahhirrahmanirrahim.

mulut terkunci, tapi hati berontak mahu luahkan. walau hanya dengan coretan.

HATI?.
 "Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Apabila daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota. Dan apabila daging itu rosak, maka rosaklah seluruh anggota, ketahuilah itulah hati." (Hadis riwayat Al-Imam Al-Bukhari dan Al-Imam Muslim).

hati, seketul daging yang bisa menentukan kita ke kiri mahupun ke kanan.
hanya seketul daging!


hati, tempat letaknya seluruh rasa. manis, pahit, kelat, suka, sayang, sedih, marah, dan segala macam rasa yang diterjemahkan sebagai perasaan. 


bila hati benar-benar sihat (baik) keadaannya, seluruh jasad mengalami cas-cas positif melahirkan rasa suka, bahagia, tenang, redha. Buktinya, sang jasad pasti mudah tersenyum.


namun, bila hati benar-benar sakit keadaannya, begitulah juga jasad seluruhnya bertukar mengalami cas-cas negatif. Rasa hati bertukar menjadi benci, sedih, tidak redha, jauh sekali untuk berasakan ketenangan. Buktinya, wajah bertukar suram. (Saat itu, manusia lemah sekali).


hakikatnya, fitrah seketul daging itu lebih menyukai kebaikan. lumrah jasad pula, sentiasa menginginkan rasa bahagia. Tetapi, kadangkala jasad mampu menutup rasa hati. Wajah tersenyum, namun hati menangis. 


hati itu sensitif! ya, sangat sensitif. hati kadangkala, mudah tertipu. 


"hey, ko ni baguslah. baik hati. cantik. :D"!!. 
 Walau dusta sekalipun, hati menerima baik semua tu, meskipun hati dapat menghidu semua itu loyar buruk belaka. =)


Hati, oh Hati! kenapa tidak sekali-sekala kau jujur. kenapa tidak kau sedarkan jasad saat jasad menutupi rasamu yang sebenar-benarnya??.


wahai hati,
saat kau celaru,
adukanlah..


saat kau berasa sempit,sendiri dan tiada berteman,
sedarlah..


Hati, hanya ALLAH yang mampu mengertimu.
Hati, hanya ALLAH yang mampu menemanimu saat sendiri. 


(end. in the mode of sigh).


- siti hawa -











Friday, 9 December 2011

untuk 'kamu'

Bismillahhirrahmanirrahim.

dengan nada yg agak melankolik, ingin sekali ku mencoretkan sesuatu.

penantian? semua orang pasti rasa yang namanya penantian. lagu cakap. ' penantian suatu seksa yang tidak tertanggung ' ~ aiseh. masih bertahan menanggungnya ini. :p
 perhatian :: mode ke'qalbuan' sikit post kali ini.


 "Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk semuanya berpasangan, samaada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka sendiri, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya."
(Surah Yaasin : Ayat 36)



Apa yang dapat difahami daripada Firman Allah SWT itu, sebagai makhluk ciptaanNya, kita diciptakan secara berpasang-pasangan. Yang baik, ada tidak baiknya. Yang putih, ada hitamnya.
 Sepengetahuannya kita, Nabi Adam a.s iaitu manusia pertama, turut diciptakan Allah seseorang yang menjadi penemannya iaitu Hawa. begitulah kita seanteronya, insyaAllah telah Allah berikan pasangannya masing-masing. (Wallahua'lam).

sekarang sudah umur dua puluh-an (ngam-ngam lagi 20 :p). tidak salahkan, aku memikirkan 'kamu'. ya 'kamu'!!. ('kamu' yang  wujudnya siapa, di mana. masih rahsia bagiku). _ wallahua'lam_
hanya Allah yang tahu wujudnya 'kamu'. =)

wahai 'kamu', tahukah 'kamu' di suatu sudut jasad dan jiwa, aku menanti hadirnya 'kamu'. meyakini 'kamu' bukanlah dongengan, bukanlah cerekarama (aiseh), dan bukanlah khayalan meskipun wujudnya 'kamu' tidak pernah ku lihat dengan mata kasarku. (tapi, aku yakin 'kamu' ada).

seberat rasanya memikul penantian ini, pasti 'kamu' juga berasakan hal yang sama, andai 'kamu' memikirkan kewujudanku. kenapa aku berfikiran tentang 'kamu'?. (hey, bukan sebab rasa suka-suka okey.) :p.
tapi, bagiku jika 'kamu' benar-benar wujud dan dituliskan takdir untuk bertemu denganku, aku pasti bahagia (senyum la sikit).

pernah tidak dengar ini " pernikahan itu menyempurnakan sebahagian daripada agamamu ". Jadi Benar. Ya, aku menanti wujudnya 'kamu',kerana impiku memperbaiki compang-campingnya kekuranganku, dengan kehadiran 'kamu'.

Tidak aku nafikan, semua manusia menginginkan yang terbaik. hatta hal jodoh sekalipun manusia meletakkan harapan yang tinggi untuk dipertemukan dengan jodoh yang terbaik buat mereka. Ingatkan diri ini, ALLAH telah menetapkannya, sesiapa sekalipun jodoh kita, maka apa yang ALLAH berikan tiadalah mampu untuk kita menolaknya. terfikir aku ~... 'kamu' yang ku nantikan, sejauh manakah harapan dan impian jodoh yang 'kamu' pohonkan buat diri'mu'?. seperti aku kah? T_T. 
(setinggi mana pun harapan 'kamu', moga 'kamu' tidak pernah lupa, wujudnya aku di sini kerana takdir yang telah tertulis buatku. dan aku hadir bersama kelemahan dan kekurangan, tidak kurang juga dengan kekhilafanku.)

Wahai 'kamu', MaaF. maaf kerana kadang-kala diri selalu terduga, hati selalu terusik. (mungkin sebab aku tidak segagah dan sekuatnya 'kamu').tertanya kadang-kadang kala hatiku terusik, adakah 'kamu' sama pernah mengalaminya. (mustahil aku tidak tahu 'kamu' juga merasainya, kita seBumi bukan?). ku mohon 'kamu' mengerti, MaaF. 

" aku ingin benar 'kamu' hadir tepat sesuai waktu yang telah ALLAH takdirkan buat kita. aku menanti. ".

[sebak.dan aku ingin mengakhiri coretanku].

untuk 'kamu'-  aku bukanlah datangnya dari bunga-bunga yang sewujudnya harum sentiasa, kerana aku banyak kelemahannya. imanku naik turun, imanku senipis-nipis kulit bawang. aku lemah. aku suka bermain dengan kolam air mata. aku juga bukan secantik puteri-puteri dongengan. aku TidaK sempurna.
  untuk 'kamu'- aku sentiasa menanti datangnya kamu menjadi yang halal buatku. ku mohon, doalah hadirmu dengan cara kebaikan. dengan cara keredhaan. kerana, kamu pelengkap bagiku. (r e d h a).


Jika Penantian TIDAK Seperih Ini, Mungkin Kita Tidak Kenal Ertinya Syukur.
~ Dan sesungguhnya Doa Itu Senjata Orang Mukmin. (doalah hawa! doa). =)

- h a w a -

Sunday, 4 December 2011

mama. only u.

Bismillahhirrahmanirrahim. Alhamdulillah mood sedang stabil menyuntik semangat untuk si hawa mencoret-coretkan lagi dinding blognya. Syukurr nak~


InsyaALLAH, saya mahu menyuarakan [suara guna coretan seja bah] kisah tentang seorang insan yang TIDAK mungkin ditukar ganti. Bukan boyfriend kau, bukan boyfriend aku [cheh! iklan. :p]. tetapi, seorang insan bergelar MAK. <3


dulu ... kalau kau masih ingatkah, siapa yang bersusah-payah menanggung berat kau ke-sana ke-mari selama SEMBILAN (9) bulan, naa itu mak kau. (mesti saya pun berat tu kan.. kau berat siikit kali. hehe.;p)


dulu ... kau mula-mula lahir ke dunia, siapa sambut kau? terus-terus gendong kau, buai-buai kau, pujuk-pujuk kau masa kau menangis, naa itu mak kau. (p/s:: mak, terima kasih.. T_T)


dulu ... kau kecil-kecil, kau jalan-jalan jumpa mainan ,kau rengek-rengek mau jadi tuan tu mainan. siapa yang tunaikan hajat kau itu? naa, mak kau juga! (saya paling banyak mainan time budak-budak. seriously. no joke).


dulu ... kau kenal-kenal buku, kau conteng-conteng buku [plus-plus conteng dinding], kau semangat mahu pergi sekolah, siapa yang susah-payah 'manage' persiapan kau? naa, mak. lagi sekali mak kau. =)


Sampailah kau besar, sudah pergi tadika, sudah sekolah rendah, sudah sekolah menengah. Mak kau juga yang TIDAK penat-penat mengurus kau. ( kau rasa kau boleh bersabar dengan karenah kau sendiri, macam mak kau sabar dengan kau? ).




* mak, mintak maaf sebab kena selalu bersabar dengan anak-anakmu.* (selalu berangan-agan supaya sifat sabar seorang mak tu tertanam dalam diri ni). [kasi ameen banyak-banyak]. <3


Adakalanya, kita dengan mak ..
 tidak sepakat. kau mulalah rasa mak marah-marah kau, kau merajuk-merajuk dengan mak. kau mulalah rasa macam kau tahu semuanya. mak juga yang banyak MENGALAH. kau ada fikir semua itu?? 
Lumrah dan fitrah rasanya, bila seorang anak dengan ibunya kadang-kadang tidak sehaluan, kerana masing-masing ALLAH kurniakan pemikiran yang berbeza (yalah, bila ikut logik, mak fikir lagi jauh. [mak biasa ambil contoh orang-orang lama.kan?]kau pula fikir, ikut suka kau seja.) *terasa*
Tapi, masa kau dok lain-lain pendapat dengan mak kau tu, pernah terfikir tidak, kau dah buat mak terasa hati? kalau kau di tempat mak, kau sedih, kau marah tidak?. [saya dan kau sama-sama manusia, saya tahu kau rasa apa.]


*hmm, kenapa kita mudah sangat buat perangai yang kurang molek tu dengan mak?. ha, dah lupa ya mak buat macam-macam untuk kita. [lupa? kau baca balik dari atas!].


saya tidak mahu coretan ni bertukar jadi coretan yang sedih-sedih. cuma dalam kenang-kenang rasa gumbira dengan mak tu, saya mahu kita sama-sama ambil iktibar, Ingatkan diri kita dengan PENGORBANAN-PENGORBANAN mak untuk kita. ='), [banyak Ya ALLAH. banyak sangat-sangat ...].


ingat dulu kau umur sehari, sebulan, setahun, sepuluh tahun, dua puluh tahun. Siapa yang banyak menghabiskan penat lelah untuk besarkan kau, tiada orang lain, MAK. ingat tu, MAK!..
=) ..


moga tiada lagi yang ku lakukan sehingga menyakitimu mak. moga aku tidak pernah lupa setiap detik pengorbanan yang mak buat untukku. sebab bagi aku, Mak tidakkan pernah ada pengganti di sisiku. bagi aku kurniaan dan hadiah terbesar ALLAH bagi buat aku, sejak aku lahir dan lihat dunia, tiada yang lain, " Mama. Only you. ".

Jom Doa : Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil.

tundukkanlah setinggi manapun egomu, kerana yang ada dihadapanmu ialah Mak. =)

Tiada puisi atau lagu
Tiada potret tiada ragu
Yang dapat ku ilham seindahmu
Nyata kau satu dalam berjuta
Wahai jelita kau istimewa

Walau ku kembara sedunia
Walau ketemu ramai wanita
Nyata kau tiada tandingannya
Seikhlas hati aku menyinta
Kau istimewa, teristimewa


 mama, i'll fall in love with you, now and forever. - siti hawa - ^^,

Soleh dan Solehah, ada yang mendambakan kalian.

Bismillahhirrahmanirrahim. 
Setinggi-tinggi Pujian dan Pujaanku buatNya, Pemilik Hati.


Terpanggil dan tergerak hati menulis ini bukan keranamu atau kerananya (padahal mu dan nya tu saya x taw sapa :P)
  Al-kisahnya saya cuma berniat ingin post tentang ini. [tentang apa? baca jak la ar ;p]  =). [moga ada manfaat apa yg kau tulis ni hawa].
tiada yang rumit atau memusingkan kepala disini, sebenarnya saya cuma mahu berkongsi sahaja, dan sesungguhnya yang dikongsi ini menyelitkan harapan yang jelasnya Hanya ALLAH Yang Tahu. (:
Soleh dan Solehah pernah dengar sahabat-sahabat, kawan-kawan,friend-friend?. [mari kita cuba kenal. :p]



SOLEH’? Siapakah dia? 

Soleh dapat didefinisikan sebagai seorang lelaki muslim yang beriman (mukmin), bersih dari segi zahir dan batinnya, mengambil makanan yang bersih dan halal(bukan dari sumber yang haram) serta sentiasa berusaha menjauhkan dirinya dari perkara perkara yang akan mendorong kearah maksiat dan menariknya ke jurang NERAKA yang amat dalam. 

Lelaki soleh juga ialah seorang lelaki yang sentiasa taat kepada Allah swt. dan RasulNya walau dimana sahaja mereka berada dan pada bila bila masa sahaja.



Kriteria-kriteria Sang Adam Yang Soleh itu ::



1. Sentiasa taat kepada Allah swt dan Rasullulah saw.
2. Jihad Fisabilillah adalah matlamat dan program hidupnya.
3. Mati syahid adalah cita cita hidup yang tertinggi.
4. Sabar dalam menghadapi ujian dan cabaran dari Allah swt.
5. Ikhlas dalam beramal.
6. Kampung akhirat menjadi tujuan utama hidupnya.
7. Sangat takut kepada ujian Allah swt. dan ancamannya.
8. Selalu memohon ampun atas segala dosa-dosanya.
9. Zuhud dengan dunia tetapi tidak meninggalkannya.
10. Solat malam menjadi kebiasaannya.
11. Tawakal penuh kepada Allah ta’ala dan tidak mengeluh kecuali kepada Allah swt
12. Selalu berinfaq samaada dalam keadaan lapang mahupun sempit.
13. Menerapkan nilai kasih sayang sesama mukmin dan ukhwah diantara mereka.
14. Sangat kuat amar maaruf dan nahi munkarnya.
15. Sangat kuat memegang amanah, janji dan kerahsiaan.
16. Pemaaf dan lapang dada dalam menghadapi kebodohan manusia, sentiasa saling memperbetulkan sesama ikhwan dan tawadhu penuh kepada Allah swt.
17. Kasih sayang dan penuh pengertian kepada keluarga.

cik hawa, berangan dan berimpian kah anda? [hohoho]. :P

dan SOLEHAH’? Siapakah dia?

Tidak banyak syarat yang dikenakan oleh Islam untuk seseorang wanita menerima gelaran solehah, dan seterusnya menerima pahala syurga yang penuh kenikmatan dari Allah s.w.t.
Mereka hanya perlu memenuhi 2 syarat iaitu :

1. Taat kepada Allah dan RasulNya
2. Taat kepada suami

Perincian dari dua syarat di atas adalah sebagai berikut :

1. Taat kepada Allah dan RasulNya

Bagaimana yang dikatakan taat kepada Allah s.w.t. ?
- Mencintai Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. melebihi dari segala-galanya.
- Wajib menutup aurat
- Tidak berhias dan berperangai seperti wanita jahiliah
- Tidak bermusafir atau bersama dengan lelaki dewasa kecuali ada mahram bersamanya
- Sering membantu lelaki dalam perkara kebenaran, kebajikan dan taqwa
- Berbuat baik kepada ibu & bapa
- Sentiasa bersedekah baik dalam keadaan susah ataupun senang
- Tidak berkhalwat dengan lelaki dewasa
- Bersikap baik terhadap tetangga


2. Taat kepada suami
    macam mana tu?

- Memelihara kewajipan terhadap suami
- Sentiasa menyenangkan suami
- Menjaga kehormatan diri dan harta suaminya selama suami tiada di rumah
- Tidak bermasam muka di hadapan suami
- Tidak menolak ajakan suami untuk tidur
- Tidak keluar tanpa izin suami
- Tidak meninggikan suara melebihi suara suami
- Tidak membantah suaminya dalam kebenaran
- Tidak menerima tamu yang dibenci suaminya
- Sentiasa memelihara diri, kebersihan & kecantikannya serta rumah tangga.

**hoping** [Doa itu Senjata buat Orang-orang Yang Beriman] =)

Syukur, dapat tahu ciri-ciri yang baik-baik belaka tu, betol x? terpulang kepada kita mahu atau tidak. mahu atau tidak. mahu atau tidak! jadi Begitu! (cheh, banyak jua diulang-ulang la kan. supaya kau ingat.:P)

Apabila kita benar-benar inginkan sesuatu, kadang batas waktu mahupun wang ringgit pasti kita tidak segan-segan mahu korbankan, betul tidak??[betul baa~ :p] jadi, kenapa kita tidak korban sikit garam-garam,mineral, unsur surih, karbohidrat, protein [naa, merepek mu nie deh] dalam jasad kita untuk berusaha menjadi yang Soleh dan Solehah. InsyaALLAH. 
bukankah ALLAH melihat usaha hambaNya?[X kan doa pun penat geng] ~ =).

 (wallahua'lam). _moga bermanfaat_
sumber:: sharing is caring, lillah ~...



- Siti Hawa -