How I'm So Grateful Born As A Muslim.

Friday 3 February 2012

"Nikah? meski usiaku hanya angka kecil ^_^." Apa kataku ~

Bismillahhirrahmanirrahim.

Assalamualaikum, dan helo sahabat-sahabat. :). 
dipanjangkan cerita, terdetik mahu menulis dan menconteng di sini, kerana telah cukup terpanah (angkat kening skit cakap ayat nie.nampak kool konon), terpanah dengan shared pict, shared article di fb tu pasal pasangan yang  " Nikah Muda ". [bunga-bunga sudah].

Tidak dapat disangkal-sangkal lagi, makin sudah menjadi-jadi sejak akhir-akhir ini asyik update status dan menjadi perbualan, tiada lain melainkan isu 'kawen'. (agaknya, saya mau tekankan di sini, kawen itu HALAL sebab itu, banyak orang suka cakap pasal kawen. agaknyalah~).

Hampir setiap hari bila buka profile mana-manalah laman sesawang, ada saja terjumpa artikel tentang Nikah Muda. :') . andai ditanyakan soal hati ini, saya cukup rasa terkesan dengan kisah-kisah Nikah di Usia yang Awal. <3

" aku nikah awal, bukanlah sebab aku dah boring dengan hidup remaja nie. aku nikah sebab aku tahu dunia hanya sementara.". Kata-kata gentle itu, saya ambil daripada seseorang hamba ALLAH yang telah bernikah pada usianya yang muda itu. (Barakallah ya akhi. moga zaujahmu dibimbing dengan sebaik-baiknya.) =)
Tentang kata-kata itu, saya rasa terkesan dengannya. Benar apa yang dia katakan, dunia ini sementara. Mengumpul bekalan juga sudah hampir ke hujung masa. Tentu terfikir ingin mengejar JannaH bersama insan yang dicinta kita. 

Saya rasa disamping mengejar kerjaya dan masa depan masing-masing, tiada salahnya sekali sekala kita berfikir tentang pernikahan. Well, pernikahan itu suatu Ibadah yang terpuji. Menjaga maruah dan kesucian diri. (hampeh bercintan-cintun dengan si dia, andai tiada jalan pernikahan. ingat itu!)
Terlihat, dan terbaca saja entri pernikahan diusia muda, rasa sesuatu yang ALLAH berikan pada hati ini. ALLAH juga benarkan reseptor-reseptor otak ini menerima baik khabar-khabar Nikah Muda.
(al-skematik tapi aku mahu kamu faham rasa itu. :))


" Pepohon cintaku kian merimbun
Semakin dicantas makin bertunas
Tidak mampu mendustai hatiku
Rasa cinta fitrah manusia  "



pernah dengar tidak lagu nasyid  itu?. [in-team: Kalimah Cinta].


Nah, nampakkan rasa cinta itu memang fitrah manusiawi. Hanya ALLAH yang tahu bijaksananya kita mengurus fitrah itu.( T_T). 


Tidak. Tidak ramai antara kita yang mampu membijakkan diri mengurus fitrah itu, sebab itu banyak yang cenderung melupakan kalimah ini " Laa Taqrabul-Zina ".
(ALLAH. Allahhu Rabbi.)


Disini, penyelesaiannya sahabat-sahabat ialah? (ceria dan riang mode). ialah? Nikah. Nikah meski usia cukup kecil angkanya! <3 <3 <3
~ seandainya, diri ini punya calon, jalan terbaik juga bagiku bernikah diusia muda. ya, itu pasti. rezeki yang ALLAH beri bakal menentukan kemudian hari.~


Persis ungkapan beberapa sahabat tersayang " lelaki ni, kalau mahu kawen kadang-kadang banyak berfikir cara ingin menyara isteri nanti. lelaki ini usaha mereka lain, keinginan juga berbeza. memang mahukan yang baik-baik juga. ada yang kuat usaha agamanya!" ... " perempuan pulak, selalu inginkan yang baik-baik. cubalah penuhi perintah ALLAH, usaha sempurnakan solat, puasa wajib dan menjaga maruah diri. InsyaALLAH. " (memang ada benarnya. malah banyak benarnya.) =D


 Hakikatnya tidak semua kita menjadi insan yang terpilih untuk bernikah di usia yang muda. =). lebih dugaan, lebih cabaran malah lebih banyak duri yang kita hadapi. (redha in mode. :))
Hikmah untuk kita barangkali ALLAH mahu kita mencukupkan diri dengan agama, persiapkan diri dengan akhlak mulia jua mantapkan diri dengan kebijaksanaan akal fikiran. tahu kenapa? Itu semua Bekalan kita kelak bersama insan tersayang. (wallahua'lam). =')


# seratusperatus. saya sokong kamu-kamu yang punya calon itu. sempurnakanlah dengan jalan yang HALAL. kerana redha ALLAH itu MANIS.#


_ Allahumma Salli Ala Saiyidina Muhammad <3 _ 






=)
.asif wa asifah jiddan, > H a W a <.





1 comment: